Hyppää pääsisältöön

Uusi yhteistyömalli opettajaopiskelijoiden ja ammatillisten opettajien välillä lisää oppilaitosten vaikuttavuutta

Julkaistu 29.4.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Juha Lahtinen, Kirsi Viskari ja Hanna Ilola Tredun pääkampuksen salissa allekirjoituspisteellä.
Allekirjoitustilaisuudessa Tredun Pedatori-tapahtumassa TAMKia edustivat osaamispäällikkö Juha Lahtinen (vas.) ja johtaja Hanna Ilola (oik.). Tredun puolesta sopimuksen signeerasi johtaja Kirsi Viskari (keskellä).
TAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu (TAOK) ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu allekirjoittivat 26.4.2024 puitesopimuksen, joka vahvistaa oppilaitosten yhteistyötä koulutuspalvelujen kehittämisessä. Kyseessä on valtakunnallisesti uudenlainen toimintamalli.

Puitesopimuksen tarkoituksena on laajentaa TAOKin osaamista pedagogisten opintojen opintojaksojen, erityisopettajankoulutuksen ja opinto-ohjaajankoulutuksen toteutuksessa sekä tarjota Tredun opettajille monipuolisempia uramahdollisuuksia.

­– Meidän näkökulmastamme tämä on win–win-tilanne. Saamme jatkossa opettajankoulutuksen tiimeihin Tredun osaajia. He varmistavat sen, että meidän opettajaopiskelijamme saavat tuntumaa siihen ajantasaiseen arjen työhön, mitä ammatillinen opettaja ammatillisella toisella asteella tekee. Tredulaisille tämä tarjoaa uudenlaisen urapolun, TAMKin johtaja Hanna Ilola iloitsee.

TAOKille yhteistyö tuo myös uusia ratkaisuja erilaisiin opetustilanteisiin sekä vilkastuttaa vuoropuhelua ja yhteistyötä ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen välillä.

Tredun opettajille puolestaan avautuu tilaisuus kehittää ja hyödyntää omaa pedagogista osaamistaan entisestään monipuolisten yhteistyömahdollisuuksien avulla opettajankoulutuksen parissa.

– Olen todella iloinen tästä yhteistyöstä. Opettajan työ on tulevaisuustyötä, ja sitä osaamista Suomessa tarvitsemme. Tämän yhteistyön avulla saadaankin laajennettua ja vahvistettua koulutusosaamista. Opettajamme saavat kannuksia siihen, miten omaa opettajuutta voi kehittää seuraavalle tasolle, kun he opettavat tulevia opettajia, Tredun johtaja Kirsi Viskari sanoo.

Tredun opettajat voivat toimia myös mentoreina TAOKin opettajaopiskelijoille heidän harjoittelujaksoillaan ja tarjota opettajaopiskelijoille arvokkaita ideoita opettamiseen liittyviin kehittämistehtäviin ja omaan työotteeseen.

Uuden yhteistyömallin idea sai alkunsa onnekkaasti puolisentoista vuotta sitten vapaamuotoisessa lounastapaamisessa.

– Hanna Ilola ja Juha Lahtinen olivat lounaalla Tredun Santalahdentien toimipisteellä, ja mietimme siinä, mitä kaikkea voisimme yhdessä tehdä. Aikaisemmin opettamiseen liittyvää tietoa ja osaamista on siirtynyt kollegalta kollegalle, mutta ei ole levinnyt kovin laajalle. Nyt opettajankoulutuksen kautta saamme oikeasti vaikuttavuutta osaamisen laajentamiselle, Viskari kertoo.

Yhteistyö käynnistyy konkreettisesti jo kesällä 2024, kun ensimmäinen Tredun opettaja aloittaa opettajaopiskelijoiden ohjaamisen TAOKilla opettajatiimin jäsenenä yhdellä opintojaksolla.


Lisätietoja:

Hanna Ilola, Johtaja, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri, TAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
p. 0400 263 675, hanna.ilola [at] tuni.fi (hanna[dot]ilola[at]tuni[dot]fi)

Kirsi Viskari, Johtaja, ammatillinen koulutus, Tampereen seudun ammattiopisto
p. 040 037 6420, kirsi.viskari [at] tampere.fi (kirsi[dot]viskari[at]tampere[dot]fi)

 

Teksti: Emmi Rämö (TAMK) ja Tiia Penttinen (Tredu)
Kuva: Emmi Rämö